
 1

Digital Turmoil for South African TV 1 
 

Chris Armstrong & Richard Collins 2 
 

 
 
1. Introduction 
South Africa is, like the rest of Africa, located in ITU Region 1 and therefore subject to the 
removal of protection for its analogue television frequencies in June 2015.3 South Africa has 
formally taken on this challenge, devoting considerable resources and policymaking effort to 
implementing a transition from analogue to digital television – with, however, little constructive 
effect. Moreover, though one of Africa’s most important television markets, South Africa is far 
from being the most advanced in progress towards digital switchover among African countries. 
Even in Southern Africa, its neighbours, Mauritius and Namibia, can claim to lead. Namibia has 
had a digital terrestrial television (DTT) service (pioneered by the South Africa-based, but 
increasingly pan-African, MultiChoice group) since 2005 (though terrestrial reception is confined 
to a few thousand homes in Windhoek). Mauritius has had digital terrestrial services since 2006, 
with new Mauritius-originated channels on-stream from 2008, and is also well on the way to 
meeting its switchover target of 2011/2012 – having already achieved 100% national coverage and 
with around 80% of television households already having switched over from analogue to digital. 
Both Mauritius and Namibia have adopted the DVB-T4 standard -- the same standard which South 
Africa and other Region 1 countries formally adopted at the ITU RRC-6 meeting in 2006.5  

 
South Africa has set successive ambitious targets for digital switchover of television (ie, migration 
of its terrestrial TV signals from analogue to digital). In early 2007, the Cabinet approved a digital 
switch-on date of 1 November 2008 and analogue switch-off on 1 November 2011 – thus calling 
for a rapid three-year migration period (RSA, 2007). This migration timetable was reaffirmed in 
the draft Department of Communications (DoC) strategy and implementation plan documents 
released in March 2007 (DoC, 2007a, 2007b); re-emphasised in then-Communications Minister 

                                                 
1 This is the August 2010 pre-publication draft of an article submitted for publication in a forthcoming edition of the 
International Journal of Digital Television,  http://www.intellectbooks.co.uk/journals/view-journal,id=175. The 
paper draws on the authors’ (2004) Digital Dilemmas for South African TV. LINK Centre Public Policy Research 
Paper No. 6, University of the Witwatersrand, Johannesburg. Available at  http://link.wits.ac.za/papers/ddtvcarc.pdf 
[Accessed 1 August 2010]. 
2 Chris Armstrong is a Visiting Research Fellow at the LINK Centre, Graduate School of Public and Development 
Management (P&DM), University of the Witwatersrand, Johannesburg; Richard Collins is a Visiting Professor at the 
LINK Centre, Visiting Professor at Swinburne University of Technology, Melbourne, and Professor of Media Studies 
at the Open University, UK.  
3 ITU Regional Radiocommunication Conference (RRC-6), International Telecommunication Union, May-June 2006, 
Geneva. 
4 Digital Video Broadcasting-Terrestrial, the standard which was approved by the South African Bureau of 
Standards (SABS) in 2005, adopted by government representatives at the ITU RRC-6 in Geneva in 2006, and made 
official South African policy by Cabinet in February 2007. 
5 Other African countries adopting DVB-T include Algeria, Ethiopia, Ghana, Kenya, Morocco, Nigeria, Cape Verde, 
Tunisia and Uganda.  



 2

Dr. Ivy Matsepe-Casaburri’s Budget Vote Speech in May 2007 (Matsepe-Casaburri, 2007),6 and 
integrated into the DoC’s official Digital Migration Policy of August 2008.  Latterly, however, the 
DoC has acknowledged that the switchover target date may need to be reviewed (Ensor, 2010; 
McLeod, 2010c), and the regulator ICASA7 has ruled that analogue switch-off can only be in 2013 
at the earliest. 
 
The structure of South Africa’s television broadcasting system is familiar. There is a public service 
(some would say state) broadcaster, the SABC;8 a significant commercial sector divided between 
the largely advertising-financed e.tv and the largely subscription-financed M-Net/MultiChoice 
stable of services; a regulator, ICASA, enjoying formal independence of government; and two 
transmission networks: Sentech, owned by the government (and, in South African parlance, a para-
statal) and Orbicom (a branch of the MultiChoice pay-TV operation). South Africa also has an IT 
sector of reasonable size and sophistication with the competencies and ambition to manufacture 
DTT-enabled STBs (set-top boxes), with digital satellite STBs already being manufactured in 
South Africa for use in several countries. 
 
The government’s digital migration plans have been striking both for their consistent ambition – 
eg, in aspiring to a notably short migration period of only three years – and for the frequency of 
their revision. At the time of writing, in August 2010, South Africa’s DTT policy is in turmoil. A 
primary contributor to the turmoil was the government’s decision in mid-2010 to review the 
technical standard, DVB-T (which South Africa had adopted at the ITU in 2006) after powerful 
lobbying in favour of adoption of the ISDB-T standard.9  
 
In addition to uncertainty about the DTT transmission standard, there is, at the time of writing, 
continued uncertainty on the features of, and manufacturing strategy for, the DTT set-top box – in 
spite of government and industry beginning talks on these matters in mid-2007. Moreover, the past 
few years have been a particularly torrid time for several South African broadcast sector 
stakeholders, including the SABC, the signal distributor Sentech, the government (DoC), and the 
regulator ICASA. 
 
The flagship broadcaster, the SABC,10 has experienced the resignation of its Board, appointment 
of an interim board, dismissal of its Chief Executive, prosecution of members of its senior 
management for alleged fraud, proposed legislative revision of its governance regime to make it 
more directly answerable to the Minister of Communications (DoC, 2009), a financial bail-out 
amounting to nearly ZAR1.5bn (USD205 million) (SAPA, 2009),11 and, latterly, an intense 
disagreement between the duo of new CEO Solly Mokoetle and new Board Chairman Ben 
Ngubane on one hand and the remainder of the Board on the other – resulting in: a Parliamentary 
enquiry (itself controversial for Parliament’s attempt to hold part of the hearing in private); calls 

                                                 
6 Minister Matsepe-Casaburri died in April 2009, leading to the appointment of  her successor, General  Siphiwe 
Nyanda. 

7 Independent Communications Authority of South Africa. 
8 South African Broadcasting Corporation. 
9 Integrated Services Digital Broadband-Terrestrial. 
10 Notionally a public service broadcaster but predominantly a state-owned commercial broadcaster competing against 
privately-owned rivals for audiences and advertising revenues.  
11 The ZAR (South African Rand) was at the time of writing valued at roughly 7.3 ZAR to 1 USD. 



 3

for the resignation of both Ngubane and Mokoetle; suspension of Mokoetle by the Board; and an 
announcement by Mokoetle, through his lawyer, that he would take legal action to fight against the 
suspension (SAPA, 2010a). Meanwhile, the regulator, ICASA, is widely viewed as weak and 
lacking in competence,12 and it too is faced, via a proposed legislative amendment, with a potential 
change in governance (again, to make it more responsive to the Minister) (DoC, 2010). 
Symptomatic of ICASA’s difficulties were the legal proceedings initiated against it in 2009 by one 
of the leading commercial broadcasters, e.tv, seeking to set aside ICASA’s digital switchover 
regulations on a number of grounds (Vecchiatto, 2009). e.tv’s plea resulted in ICASA revising and 
re-issuing (in early 2010) the regulations. ICASA has also found itself having to contradict 
government policy on the dual illumination period. ICASA has clearly stated that the government-
mandated 1 November 2011 analogue switch-off is not feasible (ICASA, 2009a). In 2009, the 
regulator proposed a revised switch-off date of 30 March 2012 (ICASA, 2009b), and then, in 
February 2010, ICASA ruled that, because of multiple uncertainties, the start date of  the three-
year migration could not be determined and would only be announced at a later date – effectively 
pushing the analogue switch-off date to mid-2013 or later (ICASA, 2010). In contrast, it was only 
in mid-2010 that the government began to publicly acknowledge the unrealistic nature of the 2011 
switch-off target, with the Communications Minister only willing to say that the 2011 switch-off 
might need to be revised (Ensor, 2010; McLeod, 2010c). 

 
Further, the Communications Minister himself, General (Retired) Siphiwe Nyanda (who succeeded 
Matsepe-Casaburri upon her death in April 2009), dismissed his digital switchover advisory board 
(the “Digital Dzonga”)13 in April 2010, and then also dismissed his top civil servant, the Director-
General of the DoC, Mamodupi Mohlala (formerly a Councillor at ICASA), in July 2010. A new 
Digital Dzonga was appointed four months later, in August 2010, and in the same month Mohlala 
was reappointed as Director-General – though only, it seems, as a procedural device prior to her 
being found another comparable public sector appointment (Jones, 2010). Both Nyanda and 
Mohlala are controversial figures: Mohlala for a putatively autocratic and clientalistic management 
style (Mapiloko and Underhill, 2010) and Nyanda for his alleged use of his office to secure 
government and para-statal company contracts for his associates and his own and associated 
companies (Basson, 2010). 
 
The problems for the DoC on digital migration began in March 2007 with the release of its draft 
Digital Migration Policy and Strategy documents, which drew criticism from a wide range of 
stakeholders. Despite being given only a small timeframe for input, stakeholders managed to 
generate lengthy submissions pointing to a multitude of problems in the plans. Stakeholders were 
assured that their inputs would be reflected in the DoC’s final Digital Migration Policy to be 

                                                 
12 See, for instance, T Lund (2009) Icasa: 'Fire Them All'. FIN24.com, 18 May. Available at 
http://www.fin24.com/Business/Icasa-Fire-them-all-20090518 [Accessed 1 August 2010]. 
13 “Digital Dzonga” translates as “Digital South.” Set up in 2008, the 12-member council comprised representatives of  
the ICT industry, broadcasting, labour and consumer groups. Minister Nyanda stated, on disbanding the Dzonga, that 
he had received a report "suggesting a possible conflict of interest" among some of them. It might be thought 
unsurprising that a body made up of representative stakeholders included parties with interests in the outcome of the 
switchover process. 



 4

gazetted in June 2007. But this June 2007 deadline was missed, and the policy was eventually only 
finalised more than a year later, in August 2008, and made public in September 2008.14 
  
Meanwhile, the woes of the SABC, ICASA and the DoC have at times been matched by failures at 
Sentech, the para-statal signal distributor which is expected to provide the DTT distribution 
network for terrestrial broadcasters (SABC, e.tv, M-Net). Like the SABC, Sentech ran a huge loss 
in the 2009/10 financial year, with one estimate putting the loss at ZAR214 million (USD29 
million) (Mochiko, 2010). In January 2010, a task team appointed by the Communications 
Minister called for, and received, the resignations of  the entire Sentech Board, and its CEO, 
Sebiletso Mokone-Matabane. A new Sentech Board and acting CEO took over on 1 April 2010, 
but the troubles continued in August when Sentech’s presentation of a turnaround plan to 
Parliament was cancelled by the Parliamentary Portfolio Committee on Communications because 
Sentech only distributed its presentation documents to the Committee on the morning of the 
meeting. The Sentech Board Chairman reportedly urged the Committee to hear the presentation, by 
saying: “There are many problems with what is happening in Sentech. These are going to increase. 
I appeal to you — let Sentech do its presentation” (SAPA, 2010b). 
 
In terms of actual progress towards digital migration, there has, somewhat ironically, been a 
certain degree of digital migration in South Africa during the tumultuous period since the Cabinet 
mandated the migration in 2007. A few hundred thousand South Africa households have joined the 
body of digital satellite TV households by signing onto the MultiChoice and TopTV pay-TV 
services (MultiChoice, 2010; BizCommunity, 2010). But this does not address the core of South 
Africa’s terrestrial television digital migration strategy, which requires terrestrial analogue free-to-
air services and homes to migrate to a terrestrial digital free-to-air system rather than to digital 
satellite pay-TV. At the time of writing, the only households consuming digital free-to-air TV are 
the few thousand homes – in Pretoria, greater Johannesburg (including Soweto), Cape Town and 
Durban – participating in the (separate) DTT trials currently run by SABC and M-Net and 
consuming trial digital add-on channels.  
 
In short, nearly two years into a migration process that was supposed to begin in earnest on 1 
November 2008, household migration to DTT has not even begun in South Africa – a daunting 
situation given the scale of the household migration that is intended.  
 
South Africa’s DTT policy incoherence is overshadowed and exacerbated by concurrent attention 
to both a Public Service Broadcasting Bill (to establish, among other things, a new legislative 
foundation for the SABC and community broadcasters) (DoC, 2009), and a Bill to reformulate the 
operations of ICASA (DoC, 2010). Both bills are controversial, not least because both presage 
increases in Ministerial powers (and consequential diminution of SABC’s and ICASA’s 
independence): a representative provision is that specified in clause 2(d) of the ICASA 
Amendment Bill which requires ICASA to “implement policy and policy directions made by the 
Minister in terms of the Electronic Communications Act and Postal Services Act;" (DoC, 2010) – 

                                                 
14 The DoC’s Broadcast Digital Migration Policy of August 2008 was made public in the Government Gazette on 8 
September 2008. 



 5

this in spite of the Constitutional protection of ICASA’s independence in broadcasting matters 
under Section 192 of the South African Constitution (RSA, 1996).15  

 
 
 
2. The Scale of South Africa’s Migration Challenge 
There are around 9 million TV households in South Africa, and at present only around 2 million of 
these households are consuming digital TV, via the satellite pay-TV multi-channel offerings of 
MultiChoice and TopTV (MultiChoice, 2010; Bizcommunity.com, 2010). That leaves another 
roughly 7 million TV homes still using analogue free-to-air terrestrial signals – through which 
these households access three SABC channels (SABC 1, SABC 2, SABC 3), the e.tv free-to-air 
channel, and, in some metropolitan areas, a community TV channel. These 7 million households 
receive their analogue TV signals via the traditional set-top “rabbit ears” antenna, or a rooftop 
antenna, and the signals they receive are transmitted by the more than 200 Sentech transmission 
towers around the country. It is these 7 million analogue free-to-air households that need to 
migrate over to digital for government’s plans to succeed and analogue switch-off can occur. 
 
It can be expected that some of these analogue households will migrate via the satellite pay-TV 
route, by becoming subscribers to MultiChoice or TopTV or another licensed subscription TV 
provider (eg, the Christian-based Walking on Water service or the Super 5 Media operation 
formerly known as Telkom TV, both of which have yet to  come to market). The affordability of 
digital satellite pay-TV has improved greatly in recent years in South Africa, with the lowest-cost 
packages from MultiChoice and TopTV sitting at ZAR99 (USD14) per month, significantly 
cheaper than the package that was MultiChoice’s sole offering in the period up to late 2007 when it 
was the country’s only satellite pay-TV licensee. After ICASA’s licensing of potential pay-TV 
competitors to MultiChoice in late 2007, MultiChoice started offering cheaper packages, and when 
one of those new licensees, TopTV, came to market in May 2010, this new entrant also offered 
low-cost bouquets. 
 
Thus, it can be argued that ICASA’s licensing of potential competitors to MultiChoice in late 2007 
has thus far been the only policy/regulatory intervention to have secured a measure of migration 
towards digital TV in South Africa. However, this migration has been mostly among relatively well-
off households and, as in the United States, the UK and elsewhere, it is South Africa’s low-income 
households that pose the greatest challenge to digital migration. Even if another 1 million 
households were to move over to digital via satellite pay-TV in the coming years, that would still 
leave another roughly 6 million analogue TV households that need to be enticed, or compelled (or a 
bit of both) to migrate. And around 4.5 million of these households are too poor to afford the 
equipment necessary for migration, notably the set-top box, and in some cases a yagi aerial (DoC, 
2008). It is these 4.5 million low-income TV households that will determine the pace of digital 
migration in South Africa – just as it was the presence of low-income US households still consuming 
analogue which forced President Barack Obama to delay American digital switch-off in early 2009 
(AFP, 2009). 
 

                                                 
15 Which provides for “an independent authority to regulate broadcasting in the public interest, and to ensure 
fairness and a diversity of views broadly representing South African society.” 



 6

3. Digital Terrestrial Television (DTT) 
In countries such as South Africa, with no cable-TV and a dearth of wired telephony,16 it is wireless 
platforms that are the key to migration. The two main wireless digital TV platforms at present are 
digital satellite (also known as direct-to-home, DTH) and digital terrestrial (DTT). The South 
African government has decided that DTT is the best platform for getting analogue free-to-air 
households to go digital, with satellite only used for remote households. The choice to use digital 
terrestrial free-to-air, as opposed to digital satellite free-to-air, to drive migration, was made on the 
grounds that: digital terrestrial set-top boxes are cheaper than digital satellite boxes; digital terrestrial 
reception doesn’t require the household to purchase a satellite dish; converting Sentech’s existing 
analogue terrestrial transmission towers into digital-capable towers is a better investment than 
paying foreign firms for satellite capacity; and digital terrestrial systems are seen by some as better 
for national security/sovereignty, as they are not susceptible to the interference/whims of foreign 
satellite transmission firms.17 
 
The plan for South Africa, as proposed by the Digital Migration Working Group (DMWG) in 2006 
and endorsed by the DoC’s policy of August 2008, is for the para-statal signal provider Sentech to 
roll out the new digital terrestrial DTT network – and, to the extent that satellite DTH signals might 
be needed to reach households in remote areas, both Sentech and Multichoice’s Orbicom unit 
already have that capacity, via their leasing agreements with international satellite providers. 

 
4. The DTT Transmission Standard 
To date, South Africa has planned and begun to implement a system using the DVB-T standard. 
DVB-T provision at 8Mhz is knitted into the national radio frequency plan and is specified in the 
2008 Broadcast Digital Migration Policy. However, as stated above, adoption of the DVB-T 
standard has recently been thrown into question. The Director-General of the DoC, Mamodupi 
Mohlala, stated in early June 2010 that Southern African Development Community (SADC) 
members were reviewing their earlier agreed adoption of the DVB-T standard and were 
considering the possible adoption of another standard – possibly DVB-T2 or ISDB-T. The 
Minister of Communications, General Nyanda, was reported on 2 June 2010 to have confirmed 
that a review would take place and that it might delay switchover by “a few months.” Other 
stakeholders, including ICASA and the major broadcasters, claimed that any delay would be 
longer (ICASA claimed at least six months) and broadcasters argued that a change to the standard 
already adopted was inadvisable (Ensor, 2010). 
 
The possible replacement of the DVB-T standard by ISDB-T has occasioned much concern 
(transition from DVB-T to DVB-T2 is relatively straightforward and offers clear benefits in terms 
of spectrum efficiency). Two non-exclusive explanations for consideration of ISDB-T circulate: 

                                                 
16 ITU ICT indicators suggest that in 2007 fewer than 10% of South African homes had a wired telephone connection. 
See ITU (2008) Africa, ICT Indicators, 2007. International Telecommunication Union. Available at 
http://www.itu.int/ITU-D/ict/statistics/at_glance/af_ictindicators_2007.html [Accessed 1 August 2007]. 
 

 
17 It has been observed that this rationalisation has little substance in view of the fact that South Africa’s terrestrial 
transmitters are fed by satellite. 



 7

first that there are reasons of high politics to change standards and, second, that there are potential 
pecuniary advantages to decision-makers if such a change were to be made.18  
 
In terms of high politics, South Africa is cultivating development of an international bloc – the 
“BASIC” group (Brazil, South Africa, India, China) – so as to advance South African (and other 
developing world) interests. The ISDB-T standard has been developed in Japan but adopted and 
further developed in Brazil – a leading BASIC group member. On 18 April 2010 the President of 
Brazil, Luiz Lula da Silva, announced that the BASIC group would work towards a common 
standard for digital television.19 However, the Southern African Digital Broadcasting Association 
(SADIBA), which coordinated a Southern African commitment to DVB-T in 2006, commented 
that ISDB-T has “limited and fragmented implementation in Japan and Brazil,20 with recent 
adoption by Argentina, Peru and Chile, among others” (McLeod, 2010a). 
 
SADIBA warns that ISDB-T does not offer technological benefits over DVB-T. “It is not the most 
advanced technology available today, and nor is it more [spectrally] efficient, affordable, 
interactive or more flexible than DVB-T” (McLeod, 2010a). The Association says implementing 
ISDB-T will result in “increased radio interference, poor spectrum efficiency and perpetual 
spectrum wastage” and will not conform to a binding agreement signed by South Africa and 
International Telecommunication Union Member States in 2006 or to the frequency band plans 
coordinated through the ITU with other Group 1 states in Europe and elsewhere in Africa. “It’s 
really looking like there will be a showdown over this,” wrote SADIBA representative Gerhard 
Petrick.21 “No-one has asked for a change in the standard other than the department of 
communications, which has been lobbied hard by Japanese and Brazilian lobbyists.” And further, 
Petrick wrote, “Efforts to reconsider the standard are not based on any scientific or factual 
assessment of the performance of these standards” (McLeod, 2010a). Critics of ISDB-T also claim 
that its STBs will cost more (comparing Brazil and UK prices for STBs) than DVB-T boxes and 
that there is uncertainty about the costs and practicability of modifying a system, working on 6Mhz 
in Brazil, to the South African 8Mhz standard. To do so would prima facie require a new, and thus 
costly, chip set dedicated to South African conditions. Moreover, adoption of a new standard 
would, broadcasters estimate, incur a delay of three to five years in effecting switchover.  

 
The Group Executive for Regulatory Strategy at e.tv, Lara Kantor, who was formerly a senior 
executive at the SABC and Chair of the first Digital Dzonga, has stated that South African 
manufacturers and broadcasters have invested more than “a quarter of a billion Rand” in DVB-T 

                                                 
18 There is an abundance of testimony to this effect on South African blogs, news and Internet discussion fora. 
Proponents of ISDB-T have also claimed that DVB-T trials in South Africa have revealed significant problems of 
implementation though this claim has, convincingly, been refuted by broadcasters and others with direct experience 
of the trials.  

19 Establishment of a common, BASIC standard seems unlikely given that China already has a (different) digital 
terrestrial standard and that India has announced its adoption of DVB-T2.  
20 For an account of switchover in Brazil (commissioned by the South African trade association, the National Association 
of Broadcasters (NAB)) see Farncombe (2010) Case Study: The Brazilian Digital TV Market. May 2010, Farncombe 
Consulting Group. Available at 
http://www.nab.org.za/contentfiles/82_Farncombe%20Brazil%20Case%20Study%20Report.pdf [Accessed 1 August 
2010] 
21 Petrick is Chief Technologist for MultiChoice and formerly worked for Sentech. He is active in SADIBA (Southern 
African Digital Broadcasting Association), notably in its Policy and Regulatory and Digital Radio groups.  



 8

and that much of this investment would be wasted if the standard were to be changed (McLeod, 
2010b). Petrick of SADIBA has estimated that R270 millon (USD37 million) has been invested 
(Petrick, 2010). 
 
Kantor has summarised the problems with switching standards as follows: “If we adopt this 
standard we will be undermining the African consensus as all countries on the continent have 
agreed on DVB-T.22 Secondly, the industry’s enormous financial investment in DVB-T would be 
wasted. Thirdly, ISDB STBs are more expensive (ie. a DVB-T STB will cost around R700 while 
an ISDB one would cost in the region of R1,400). Fourthly, the adoption of ISDB would put the 
commercial launch of DTT back by about four years. Lastly, there is a lack of ISDB skills and 
technology in South Africa” (Screen Africa, 2010). 
 
5. The Set-Top Box (STB) 
STB prices are particularly important in South African conditions. Much of the South African 
population is very poor: GDP fell 2% in 2009 and GDP per head is 107th in the world. Moreover, 
South Africa has a particularly high Gini coefficient (marking the size of income differentials in 
the country) of 65.23  
 
As noted above, it has been estimated that 4.5 million TV households will not be able to afford the 
STB, at whatever price, that will be needed to receive DTT transmissions. (It must also be borne in 
mind that some households, depending on their location, will also need to make use of rooftop yagi 
aerial to receive DTT, which will create another new cost.) The government has made a 
commitment to subsidise STBs by ZAR2.5 billion so that 70% of the estimated R700 cost of each 
STB can be covered by government for the 4.5 million low-income households (Sentech, n.d.). If 
Kantor’s aforementioned estimate that going with ISDB-T instead of DVB-T will double the cost 
of the STB, then presumably government’s STB subsidisation budget will need to be recalibrated. 
Also potentially undermined by a higher-priced STB would be the government’s assumption that 
about 1.5 million households that do have the necessary discretionary income can be enticed by a 
low-priced STB and “digital incentive channels” to migrate to DTT without subsidisation. 

 
Another contentious STB issue, regardless of the transmission standard adopted, is the issue of 
whether conditional access (CA) should be built into the standard specifications of the box. A CA 
system would allow, among other things, the SABC to ensure that, for the purposes of licence fee 
collection, all TV households are captured on a database and (controversially for anti-poverty, civil 
liberty and information rights advocates) potentially disconnected from the DTT network should 
they be found not to have paid their annual TV licence fee. 
 
It also must be decided whether the DTT box should be compatible with the established population 
of satellite pay-TV boxes, and, if so, exert regulatory/legislative power to ensure that the satellite 
pay-TV operators (currently MultiChoice and Top-TV) cooperate. (It could be a significant boost 

                                                 
22 However, some reports suggest that Kenya and Tanzania have resiled on their previous commitments to DVB 
standards and are to adopt the ISDB standard. See NexTV Latam (2010) African Ministers in Favour of ISDB-T. 14 
July. Available at http://www.nextvlatam.com/Nota.aspx?IdContenido=1491 [Accessed 1 August 2010]. 

23 See CIA (n.d.) “World Factbook,” Central Intelligence Agency. Available at 
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html [Accessed 1 August 2010]. 



 9

to DTT uptake if satellite pay-TV subscribers were able to move over to DTT without having to 
buy a new STB.) 

 
Steps also need to be taken, presumably via the re-constituted Digital Dzonga advisory body, to 
dispel any myths that might be circulating among the general public in relation to digital TV 
reception, eg, a belief that one cannot view digital TV on an analogue TV set. The reality, of 
course, is that a digital STB allows standard definition digital services to be viewed on any TV set, 
analogue or digital. Nonetheless, some consumers may mistakenly believe – perhaps encouraged 
by some salespeople at electronics shops – that for reception of digital TV (whether high or 
standard definition), a digital, HD-enabled set is required. All South African DTT channels will 
initially be in standard definition, thus only requiring a digital STB, not a digital, HD-enabled set. 
The DoC seemed to be playing into this potential misunderstanding to some extent in 2007 with its 
draft proposal that there be a moratorium on sales of analogue TV sets from 1 November 2008 
onwards. Two written submissions to the DoC at the time pointed out that analogue TVs would 
still be appropriate for digital reception (RC&C Manufacturing, 2007; Teledex Manufacturing, 
2007), and one submission warned: “As soon as this proposal become[s] public knowledge it will 
effectively ‘kill’ the TV market…It is unlikely that the TV industry would survive this experience” 
(RC&C, 2007: 2). The DoC subsequently dropped the proposal. 
 
Also important with regard to STBs is the manufacturing. The DoC and the Department of Trade 
and Industry (dti) have both said that they want to see significant local manufacturing of the DTT 
STB as a boost to the South African electronics industry. In its written submission to the DoC in 
2007, South Africa’s main existing set-top box (STB) maker, UEC Technologies of Durban -- 
which has been manufacturing digital satellite STBs for use by MultiChoice pay-TV customers 
since the launch of DStv in 1995 -- emphasised its 13 years of experience with STBs, and its desire 
to cooperate with government in development and manufacture of South Africa’s DTT STB (UEC 
Technologies, 2007). UEC and other potential South African DTT STB makers are making 
(plausible) claims that they have invested significant sums in preparing for manufacture DVB-T 
products, and thus they are particularly concerned by the government’s flirtation with a change of 
standard to ISDB-T – and to an 8Mhz version of ISDB-T which has not thus far been used 
anywhere.  
 
6. Signal Provision 
For terrestrial over-the-air TV transmission in South Africa to go digital, Sentech has to upgrade 
and convert roughly 220 terrestrial transmitter sites around the country so that the sites can 
transmit DTT. This upgrade was estimated in 2007 as costing R1 billion, of which government had 
in 2007 only committed just over R200 million (DoC, 2007a: 16). And at the time of writing in 
2010, the financial value of government’s commitment to Sentech’s digital infrastructure 
programme was still uncertain (MyBroadband, 2010). 

 
In mid-2010, Sentech claimed to have rolled out around 40% of its planned population of DTT 
transmitters (MyBroadband, 2010) – significantly below then-Communications Minister Ivy 
Matsepe-Casaburri’s target, set in her Budget Vote Speech of 24 May 2007 when she said: “I am 
pleased to inform the honourable members that Sentech is on schedule to meet Government’s 
commitment by providing about 80 percent Digital Terrestrial Television (DTT) coverage by the 
2010 FIFA Soccer World Cup” (Matsepe-Casaburri, 2007). Paradoxically, the DoC might at 



 10

preseent be pleased if Sentech has only completed half of its DTT transmitter rollout – because a 
government switch of endorsement from the DVB-T standard to ISDB-T will require changes to the 
transmission specifications. 
 
The government’s emphasis on achieving widespread DTT household coverage in time for the South 
Africa-hosted June/July 2010 FIFA World Cup was seemingly based on two key assumptions: 1) the 
(valid) expectation that the World Cup could have been a driver of DTT receiver purchases by 
soccer-loving households if the SABC (the official free-to-air World Cup broadcaster in South 
Africa) had been able to offer World Cup programming (eg, game replays, highlights packages, 
alternate language commentary) on extra free-to-air DTT-only digital incentive channels; and 2) the 
(erroneous) belief that Sentech DTT transmission could have played a role in helping South Africa 
fulfill its legal commitment to FIFA to provide high-quality digital TV feeds for use by international 
broadcasters. In any event, the World Cup has now come and gone, with only the few thousand DTT 
trial households able to watch the World Cup on DTT, and with the necessary digital feeds provided 
to FIFA via, as had always been the plan, a combination of digital land-lines and satellite uplinks. 
 
In addition to the issues around Sentech’s infrastructure rollout and who will cover the cost of it, 
there are several additional uncertainties that relate specifically to the “dual illumination” period: 
the period when the incumbent terrestrial channels (SABC 1, 2 and 3, e.tv, and, possibly, some 
community TV channels, and maybe the M-Net terrestrial subscription channels) will need to be 
transmitted simultaneously in both analogue and digital. This dual transmission period is necessary 
to allow people who have not yet switched over to get a full offering of analogue TV, while at the 
same time ensuring that those who do switch over get all the channels they are used to, but now in 
digital form, as well as the new digital-only incentive channels that the SABC and other incumbent 
broadcasters will be expected to transmit (though SABC’s funding and delivery capacity remain in 
doubt) in order to incentivise switchover.  

 
The dual transmission trial phase has begun with digital transmission of the four existing national 
free-to-air channels (SABC 1, 2 and 3 and e.tv) and one additional e.tv channel (eClassics) and six 
additional SABC channels (SABC Movies, SABC Sport, SABC NI (News International), SABC 
Knowledge, SABC Tots and SABC Junior.24 However, DTT decoders have only been distributed 
to trial homes25 and are not yet commercially available. Dual illumination gives rise to several 
complexities, including: 
• Uncertainty around the percentage of population coverage that Sentech can achieve with its 

DTT network (and thus the coverage which broadcasters can promise in their applications to 
ICASA for authorisation of digital incentive channels), given uncertain government funding 
for Sentech’s infrastructure programme and apparent financial/operational weaknesses in 
several of Sentech’s business units; 

• ICASA’s promised inquiry (ICASA, 2010), in terms of Section 67 of the Electronic 
Communications Act (ECA), into whether Sentech is in an anti-competitive position (as 
argued by e.tv in its court challenge to ICASA in 2009) due to Sentech’s control over the 

                                                 
24 See T Manners (2010) SA's Digital TV Live Test Channels Revealed. MyBroadband, 25 February. Available at 
http://mybroadband.co.za/news/Telecoms/11592.html [Accessed 1 August 2010]. 
25 M-Net has also undertaken some DTT trials in the three major metropolitan areas. 



 11

only national terrestrial signal transmission infrastructure and its control over the setting of 
terrestrial transmission tariffs; 

• ICASA’s promise (ICASA, 2010) to force pro-competitive measures onto Sentech if Sentech 
is found to be in an anti-competitive position, eg, ICASA could regulate Sentech terrestrial 
transmission tariffs and/or compel Sentech to provide no-cost digital terrestrial transmission 
to broadcasters during the dual illumination period;  

• ICASA amendment of terrestrial broadcaster licences in order to recognise broadcasters as 
users of both analogue and digital multi-channel frequencies, and possible amendment of 
broadcaster digital tariff agreements with Sentech should Sentech’s tariff-setting be found to 
be anti-competitive; and 

  
• Public protests if a community TV station loses its analogue frequency during dual 

illumination. (ICASA has stated that community stations cannot be guaranteed analogue 
frequencies during dual illumination because “frequencies are not enough to satisfy existing 
demand” (ICASA, 2009: 22) and Cape Town TV is particularly vulnerable because of 
frequency scarcity in that part of the country.) 

 
There is an expectation from broadcasters that state-owned Sentech must be enabled and/or 
compelled to provide low-cost, ideally free, digital transmission during the dual illumination 
period. Sentech, meanwhile, claims that it needs to recover costs associated with its DTT 
infrastructure rollout via transmission fees – an assertion given some validity by government’s 
slowness in committing funds to Sentech’s DTT project.  
 
Sentech’s operational woes have seen it attacked from several quarters. In 2007, the DoC openly 
cast doubt, in its draft digital migration documents, on Sentech’s ability meet its technical 
commitments for digital migration. The DoC called for Sentech to re-structure itself and to seek 
outside technical assistance. Sentech response was that it “strenuously” denied that it lacked “the 
necessary technical and/or managerial skills to effect digital migration,” and that it dismissed the 
DoC’s call for “structural changes” and for a “technical partnership,” saying it “not been consulted 
by Government (its shareholder)” on the matter of a technical partnership (Sentech, 2007: 9).26 
 
The SABC’s has also taken swipes at Sentech, including the 2007 statement that “SABC notes that 
there has been a reduction in the current quality of service from Sentech and we are concerned 
about Sentech’s capacity to roll out DTT within the timeframes allocated” (SABC, 2007: 30). In 
the same document, the SABC also criticised the lack of clarity around state subsidisation of the 
extra transmission costs necessary during dual illumination (2007: 16). Further, e.tv was highly 
critical of Sentech’s claims that digital transmission of a single channel would cost 70% of the 
current cost of transmitting an analogue channel. As e.tv put it, with each digital multiplex able to 
carry around eight channels, at a 70% charge “Sentech will earn 560% of the signal distribution fee 
currently charged for an analogue service” and “this is hugely inflated…” (e.tv, 2007: 16-17). 

                                                 
26 The perception of Sentech’s capacity to implement new services was done no favours by the failure of its 
MyWireless wireless Internet offering, which failed to gain significant market share when it came on the market in 
2004 – even though it was the only wireless Internet service offering in South Africa at the time  MyWireless was 
finally discontinued in 2009 and contributed to Sentech’s dismal financial performance in 2009/10 (See Mochiko, 
2010). 



 12

Unsurprisingly, MultiChoice’s signal distribution subsidiary Orbicom has also been critical of 
Sentech’s role in recent years. In an April 2007 submission to the DoC, Orbicom’s objected to the 
emphasis placed on Sentech as the primary role-player in digital terrestrial migration, given 
Orbicom’s possession of a licence to provide terrestrial signal distribution to M-Net. Orbicom 
protested that “there are a number of statements in the draft Strategy and draft Implementation 
Plan which suggest that Sentech is currently the only licensed broadcast signal distributor in South 
Africa,…” (Orbicom, 2007: 2). 

 
7. The Broadcasters and Programming 
There is a danger of the aforementioned technical issues distracting attention from what is the most 
important requirement for digital migration: new service offerings. Given that the state is not in a 
position to pay 100% of the cost of set-top boxes and aerials necessary to convert analogue free-to-
air homes into digital free-to-air homes, then some degree of incentivisation is necessary through 
additional service offerings via DTT. And while the government policy documents speak of the 
lure of non-broadcast digital services made possible by DTT (eg, interactive e-government), the 
main driver of migration to digital TV must certainly be TV. 
 
The SABC, as a free-to-air public service broadcaster, a state-owned enterprise, and a receiver of 
funding through a legislatively-mandated compulsory annual TV licence fee payable on each TV 
set in operation in the country, has a duty to provide the additional and enhanced programming 
necessary for its sole shareholder, the government, to meet its switchover goals. But the SABC in 
its present state is not in a position to adopt a leadership role in any matter, let alone such a 
massive undertaking as driving digital migration. Its finances, management and governance are all 
in turmoil, and its relations with the South African independent production sector are extremely 
troubled due to delayed payments to production companies in the 2009/2010 financial year – 
delays which resulted in layoffs, and even company closures, in the very sector that will be called 
upon to produce additional and enhanced digital programming. 
 
In addition to the SABC’s woes, there is little evidence in the South African broadcasting sector of 
a new revenue stream or funding source to cover the increased broadcaster costs that will be 
required to produce additional channels and to deploy additional programming. At the same time, 
there is every reason to believe that some elements of the current revenue flow to broadcasters will 
be disrupted by fragmentation of audiences across multiple channels and will require shifts in 
approaches to generating ad spend and marketing revenue (eg, greater emphasis on product 
placement). 
 
The commercial free-to-air broadcaster e.tv, which also has public service obligations in return for 
being the only national free-to-air commercial licencee, is also expected by government and the 
regulator to play its part in driving migration. But e.tv also faces uncertainty in terms of its ability 
to generate the revenues necessary to fund additional programming. 
 
The SABC is calling on the state to provide additional core funding for its programming, but the 
Treasury is unlikely to be forthcoming given the huge financial bailout it has recently had to 
provide to the public broadcaster – and given Parliament’s scathing interactions with the SABC in 
2010. 
 



 13

One ray of light could come from the aforementioned Public Service Broadcasting Bill, which 
calls for the state to create a Public Service Broadcasting Fund (PSB Fund). Any broadcaster 
would be able access the fund in support of public interest programming, but this potentially useful 
mechanism for supporting the additional programming needed in the new digital dispensation is 
included in a bill made uncertain by other, highly contentious provisions, including provision for a 
dedicated income tax for the SABC, provision for greater Ministerial control of the SABC, and 
provision for greater municipal government influence in community broadcasting. Moreover, any 
such commitment would require public funding and would compete against a host of other claims 
– including education, health, housing, universal affordable access to clean water, sanitation and 
electricity, etc. 
 
Another potential boost to the viability of digital incentive channels could come from ICASA 
when it conducts its promised (ICASA, 2010) review of the 2006 TV local content quotas. The 
existing quotas mandate 55% local content for SABC public service channels (SABC 1 and 2), 
35% for the SABC public commercial channel (SABC 3), 45% for commercial (e.tv) and 10%  for 
terrestrial subscription (M-Net). In its review of the quotas, ICASA could, for instance, revise the 
rules to allow a greater number of programme repeats to count towards local content scoring, and 
the new rules could allow additional local content points to be earned when alternative language 
tracks are provided for the same programme. ICASA will also be under pressure to reduce the 
local content percentages, and to make the percentatges apply not per channel but rather across all 
the channels delivered by a broadcaster. For instance SABC has argued that ICASA should 
consider a 25% local content quota “across the multiplex” for the SABC channels (SABC, 2007: 
6). 

 
6. Citizen Access 
ICASA has promised, in its finalised Digital Migration Regulations of February 2010, that each 
broadcaster application ICASA receives for authorisation of a new digital channel will be subject 
to a public process to determine whether the proposed channel meets a “public value test,” and 
ICASA has additionally said it will be open to suggestions, during these public processes, as to 
what constitutes public value (ICASA, 2010). Thus, it is difficult at this point to predict which 
types of digital channels will be judged as having “public value” and receive approval from 
ICASA. 
 
Given this current absence of clear parameters for determining what ICASA regards as the desired 
outcomes of digital broadcasting, we will rely on the same criteria that we proposed in 2004 
(Armstrong and Collins, 2004). As we pointed out in 2004, the SABC’s Editorial Policies of 2003 
call for the SABC to strive towards universality by “making its services available throughout 
South Africa” and by ensuring its services are affordable. Meanwhile, the 1998 Broadcasting 
White Paper calls for services that “recognise the special character of language broadcasting” 
(DoC, 1998), and the SABC Language Policy of 2003 says that programming “must strive to 
reflect the needs of each language community” (SABC, 2003a: 35-38, 26). Thus, three “citizen 
access” criteria emerge, against which South African TV can be evaluated -- 1) signal coverage, 2) 
affordability and 3) home-language provision – and we argued in 2004 that South African 
terrestrial free-to-air TV was weak in all three respects. Today, six years later in 2010, we make 
the same argument, because:  



 14

• signal coverage is still by no means universal, as 8% of adults live in remote places that do 
not receive any free-to-air terrestrial TV signal (MyBroadband, 2008);  

• affordability is still a problem, with hundreds of thousands of households still not owning a 
TV set; and  

• home-language provision is still low for all groups except English home-language speakers, 
with speakers of four of South Africa’s 11 official, Constitutionally-protected languages -- 
Xitsonga, Tshivenda, siSwati and isiNdebele – being particularly poorly served.  
 

Will the migration to DTT improve South African TV’s citizen access?  
 
On the first part of the test – expanding signal coverage – DTT does not improve the score. While 
cheaper to transmit because of its lower power usage, DTT poses the same problems as analogue 
terrestrial in the dynamics of extending its transmission infrastructure. Extending coverage to the 
remaining 8% of South African adults still not receiving a terrestrial signal is difficult because these 
un-served people live in low-population-density areas with low per-capita incomes and low levels of 
electrification and TV ownership, making it uneconomical for broadcasters to pay for transmission 
into these zones and thus uneconomical for the signal provider(s) to roll out transmission 
infrastructure to these areas. As the SABC said in its 2003 Universal Service and Access Policy, “a 
huge investment in infrastructure results in reaching only a very few people, or provides a social but 
not a financial return” (SABC, 2003a: 38). There is no evidence to suggest that capital expenditure 
on DTT infrastructure will be significantly more economical – in terms of the ratio of increased 
viewership to expenditure on extending the transmission network – than it is with the existing 
analogue infrastructure, and there is abundant evidence that Sentech, given its current 
financial/management woes, will hard-pressed to replicate its 92%-of-population analogue coverage 
in digital. 
 
In terms of the second citizen access criterion – user affordability -- DTT once again does not 
improve the current situation. A key barrier to TV signal access in South Africa is low household 
income, particularly in rural areas. Many households do not have the money needed to buy a TV set 
and/or to finance access to a regular electricity supply to power the set. The SABC 2003 Editorial 
Policy on Universal Service and Access says programming must be “delivered via the most 
appropriate technical means available at an affordable price to broadcasters and audiences alike” 
(SABC, 2003a: 38). In terms of affordability to broadcasters, DTT is cheaper than analogue as a 
terrestrial broadcast platform (once the analogue/digital dual illumination period is over). But in 
terms of affordability to audiences/viewers, digital platforms are problematic, because they require 
the consumer to purchase new or additional reception equipment. As the SABC put it in 2003, “the 
key question is whether these advances in technology will help us to deliver affordable public 
broadcasting services, or merely add to the inequality in provision of services and widen the digital 
divide” (SABC, 2003a: 36).  
 
On third part of the test – home-language TV provision – DTT does potentially generate an 
improvement, but with many contingencies. According to the 2001 Census, only 8.2% of South 
Africans identified English as their home language, with 23.8 percent speaking isiZulu at home, 17.6 
percent speaking isiXhosa, 13.3 percent Afrikaans, and so on (OMD, 2010). Thus, English is not the 
primary home language in the majority of South African households and the majority of households 
would benefit from more opportunities to consume non-English programming.  



 15

 
At present, the majority of South African TV programming is English-only, and digitisation is, at 
best, unlikely to improve the proportion available in languages other than English and may well 
worsen the relative position of languages other than English. While the present SABC 1 and SABC 2 
do carry non-English programming and subtitled programming (allowing consumption in English 
and one other language), the majority of SABC 1 and SABC 2 programming is English-only. 
SABC’s third television channel, SABC 3, is English-only, and e.tv is almost entirely English (apart 
from some early-morning newscasts in other languages). Community TV stations offer programming 
in a wide range of languages, but their broadcast footprints are small.  
 
DTT could to some extent ameliorate this home-language programming deficit because its 
interactive, multi-channel characteristics could allow viewers to choose among multiple language 
tracks or multiple subtitling options for a single programme, including services for persons with 
disabilities. But this benefit is contingent on the SABC and other broadcasters finding the financing 
necessary to produce alternate audio and subtitling tracks for programming. 
 
A second way in which DTT could improve home-language TV programming provision would be if 
the SABC were to commission the two still-born regional TV channels, SABC 4 and 5, which were 
licensed by ICASA in 2005 as non-English channels,  but which have not yet been launched. ICASA 
“granted” licences to these SABC for the two channels – one to serve the north of the country, one to 
serve the south. The channels were to use the languages (apart from English) most widely spoken in 
the respective areas –however ICASA did not formally “issue” the licences. ICASA refused to 
licence SABC 4 and 5 on the grounds that the channels could not go ahead without dedicated 
government funding, ie, the regulator effectively told the government, which had controversially 
forced the channels onto both the SABC and the regulator with the Broadcasting Amendment Act of 
2002, that if it wanted the two new channels it would have to pay for them. Treasury has so far 
refused to fund the channels.  
 
A new DTT dispensation could potentially breathe some life into SABC 4 and 5, because the 
transmission costs would be much lower than in analogue. There is a push for the resuscitation of the 
idea of SABC 4 and SABC 5 in the DoC’s 2008 Broadcast Digital Migration Policy, which calls for 
the SABC to “cater for three public regional television channels” in the digital dispensation (DoC, 
2008: 17). The DoC’s 2009 Public Service Broadcasting Bill also re-emphasises the need for 
regional TV, and calls for regional TV channels to be funded by the proposed new PSB Fund. 
ICASA, however, is less bullish on the idea of the SABC rolling out regional channels, stating in its 
(now revised) 2009 DTT Regulations and Position Paper that it is “mindful of the financial 
implications of introducing additional regional services” (ICASA, 2009: 18). 
 
It is unfortunate that the Public Service Broadcasting Bill of 2009 repeats the call, from the 2002 
Broadcasting Amendment Act, for the SABC’s regional services to be broadcast “regionally” (DoC, 
2009: Section 12(3)(a)(i)). This contradicts the useful potential for SABC regional TV services to be 
part of a national multiplex, which would allow, for instance, a Tshivenda-speaker living in the south 
of the country to consume Tshivenda-language progamming carried on the northern-focused SABC 
4 service, and, likewise, a siSwati-speaker living in the north to consume southern-focused SABC 5 
programming in siSwati. Planning for only northerners to view the northern channel and only 
southerners to view the southern one is based on the false logic (ironically reminiscent of the 



 16

apartheid era) that the living patterns of black South Africans can and should be mapped out in terms 
of contiguous ethnic/linguistic enclaves and homelands in particular parts of the country. The reality 
is that cities and towns in all parts of South Africa, and even rural areas to some extent, have been 
multi-ethnic and multilingual for roughly 100 years, since the beginnings of the mining industry: the 
artificial mono-ethnic rural enclaves forcibly created during apartheid were, and are increasingly 
becoming, a fiction. 
 
But regardless of how programming and transmission of SABC 4 and 5 are conceptualised, the fate 
of the channels – and of that particular approach to increasing non-English home-language 
programming provision – is ultimately dependent, as it always has been, on provision of state funds, 
and there is little evidence of such funds being forthcoming in the short-term. 
  
And thus, the transition to DTT, as it is currently playing out, does not promise any great difference 
to South African free-to-air television’s capacity to deliver on citizen access as evaluated in terms of 
our three citizen access criteria: signal coverage, affordability and home-language provision. 
 
7. Conclusions 

   The South African government has clearly been seduced by the idea of a rapid three-year 
switchover to digital TV. All over the world, in many areas of public policy and service delivery, 
“going digital,” and doing it quickly, is fashionable. South Africa is certainly not alone in 
succumbing to this fashion.27 But the harsh reality is that the South African government’s 
insistence on a rapid switchover in three years – instead of a more realistic timeframe of, say, twice 
that duration (six years) or longer – has exacerbated the already-significant difficulties posed by 
digital migration. The logic of a quick switchover may look good on paper, eg, in the DoC Digital 
Migration Policy of August 2008, which said that “this shorter 3-year dual illumination period will 
reduce the costs of digital migration” (DoC, 2008: 10), but the three-year timeframe and 1 
November 2011 analogue switch-off continually insisted on by the DoC since 2006 were not 
plausible in reality.  
 
Three years is too short a timeframe for migrating roughly 6 million households, 4.5 million of 
which need a huge degree of subsidisation. The last line of the Minister’s “Foreword” to the 
August 2008 DoC policy document gave an indication of the naive and desperate nature of the 
planning, when it said “[t]he looming switch-on date on 1 November 2008 requires us to work at a 
lightning speed….” (DoC, 2008: 4). Except in times of war or elections, very few democratic 
governments anywhere in the world have managed to “work at a lightning speed,” and it is unclear 
why the DoC felt that South Africa could provide an exception to the rule. 

 
As this piece was being prepared in August 2010, the Communications Minister, General Nyanda, 
was quoted in the media as saying that the 1 November 2011 switch-off date might have to be 
revised (McLeod, 2010c). Thus, the government seems finally ready to (almost) acknowledge what 
the regulator ICASA made clear in February 2010 – that the earliest possible analogue switch-off 
would be in 2013, not 2011. And even ICASA is almost certainly being unrealistic (or too 
deferential to government) in implying that a 2013 switchover might be workable. The reality is 

                                                 
27 The UK’s “commitment” (if so halting and incoherent a policy can be described as a “commitment”) to digital 
radio switchover provides a “first world” case in point. 



 17

that South Africa, like many other African countries, is going to be hard-pressed to meet even the 
June 2015 analogue switch-off deadline set by the ITU. 
 
Thus, there is now the strong possibility that the delays in South Africa’s digital migration will 
provide an intriguing and involuntary test case for what happens when a country persists with 
analogue terrestrial television signal transmission beyond the ITU deadline of June 2015.  
 
It is our view – an unfashionable view which is not at present widely shared, or at least not widely 
articulated in public – that failing to switch off analogue by June 2015 will not do any great harm 
to South Africa. It is open to debate whether the removal of protection for South Africa’s analogue 
television frequencies is likely to result in any harm if analogue transmissions were to continue. 
There is scant likelihood that neighbouring countries will authorise or establish services that will 
interfere with South African services using the unprotected frequencies. 
 
The benefits of switchover have to be balanced against the disadvantages. The main potential 
benefits of digital switchover in any country are: securing protection of television transmissions 
from interference through international agreement (ie, via compliance with ITU planning); 
securing spectrum economies and the “digital dividend” when “sweet spot” spectrum is released 
for telecommunications, eg, wireless broadband); reducing broadcaster transmission costs; 
improving image quality; and improving the range of terrestrial services, including providing 
interactive services. 
 
However, the extent of these benefits varies from country to country. Is there, for example, a 
realistic prospect of neighbour-country interference should South Africa continue with analogue 
transmissions after 2015? Is there urgent demand from telcos for released spectrum? Is there a 
business case (and/or public finance) in the short-term for additional television services using the 
greater spectrum efficiencies and lower-lost transmission endowed by digitalisation? And how do 
the uncertain short-term benefits compare to the more certain short-term costs of switchover 
(notably the cost of renewing the transmission infrastructure, the additional programming costs, 
and the cost of the STB required by every analogue television receiver and the additional rooftop 
receiving aerials required in some cases)?  
 
Digital-only TV transmission offers potential benefits in the medium- to long-term for South 
Africa, but not necessarily in the short-term, and thus the transmission cost-savings that might be 
realised through a rapid switchover would be a case of a “false economy” that generates other 
costs, both political and economic. Moreover, it is not clear that South Africa can, or will, realise 
the potential benefits (notably additional services – whether TV or, using released spectrum, 
broader telecommunication and IT services) that switchover offers.  
 
Switchover requires strong coordination among government, the regulator and industry players, 
and, in the case of South Africa, a great deal of government subsidy. Achieving the necessary 
levels of funding and coordination is difficult in a country such as South Africa which continues to 
have very high levels of poverty, inequality and need for social service spending; where, in 2009, 
the last year for which data was available, GDP fell; and where several branches of government, 
and many para-statal institutions, presently lack effective management.  
 



 18

The DoC’s August 2008 Digital Migration Policy, which we quoted earlier in relation to its naive 
call for “lightning speed” towards migration, did actually strike a more realistic tone at another 
place in the document, when it said: “For the digital migration process in South Africa to be 
successful within the three year dual illumination or transitional period decided by Government, it 
is necessary to have a clear government policy and Implementation Plan. Also critical is the 
cooperation of all the relevant stakeholders working together with the public” (DoC, 2008: 9-10). 
As this article has outlined, the DoC has not succeeded in providing the “clear government policy 
and Implementation Plan” that it proclaimed to be essential. And the DoC’s goal of “stakeholders 
working together with the public” has been undermined by government-created uncertainty around 
the Digital Dzonga advisory body meant to coordinate citizen interaction with the process; by 
insistence on an unrealistically short dual illumination; and by the flirtation with adoption of a new 
transmission standard. 
 
The South African government’s repeated insistence on an extremely rapid switchover – via a dual 
illumination period of only three years – may sound visionary and efficient as a means by which to  
“go digital” and quickly begin to enjoy all the potential benefits of the new digital-only 
dispensation. However, insistence on such an ambitious target is terribly misguided given the 
actual realities of the South African broadcasting sector, and this clumsy target-setting is merely 
serving to exacerbate the difficulties already inherent in the South African digital migration path. 
Most importantly, the degeneration of public policy formation and implementation evidenced in 
the troubled institutional experiences of the SABC, Sentech, ICASA and the DoC suggests that 
South Africa is losing the capacity to implement a policy shift of the complexity of digital 
television switchover. 
 
 
Acknowledgements 
The authors gratefully acknowledge the information and help provided since 2004 on South African 
digital TV matters by Frank Awuah, Brian Commerford, Aynon Doyle, Dingane Dube, Carl 
Ferreira, Oren Fuchs, Alison Gillwald. Lara Kantor, Bronwyn Keene-Young, Johann Koster, Frans 
Lindeque, Libby Lloyd, Lynn Mansfield, Sithembiso Manzini, Glen Marques, Dimitri Martinis, 
Johan Minnie, Nqaba Nqandela, Gerhard Petrick, Linden Petzer, Themba Phiri, Sharoda Rapeti, 
Dave Stewart, Karen Thorne, Karen Willenberg and Peter Zimri. 
 
None of those who have helped is responsible for the arguments and conclusions of the authors. 
 



 19

References & Bibliography 
 
AFP (2009) Obama Signs Bill Delaying Digital TV Switch to June. Agence France Presse, 11 
February. Available at 
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gncM__9eCAaX9DcsR-J3a8YRYIcQ 
[Accessed 1 August 2010]. 
 
Armstrong, C and Collins, R (2004) Digital Dilemmas for South African TV. LINK Centre Public 
Policy Research Paper No. 6, University of the Witwatersrand, Johannesburg. Available at 
http://link.wits.ac.za/papers/ddtvcarc.pdf [Accessed 1 August 2010]. 

Basson, A (2010) Nyanda Inc Makes Millions from Govt. Mail & Guardian Online, 29 January. 
Available at http://www.mg.co.za/article/2010-01-29-nyanda-inc-makes-millions-from-govt 
[Accessed 1 August 2010]. 
 
Berger, G (2010) Cats, Karakuls and Communications Scenarios. Mail & Guardian Online, 24 
April. Available at http://www.thoughtleader.co.za/guyberger/2010/04/24/cats-karakuls-and-
communications-scenarios/ [Accessed 1 August 2010]. 
 
Bizcommunity.com (2010) TopTV Takes Off. 10 August. Available at 
http://www.bizcommunity.com/Article/196/66/50884.html [Accessed 11 August 2010]. 
 
De Bruyn, C (2009) SA Unlikely to Migrate to Digital Broadcasting by 2013. ICASA Engineering 
News Online, 3 July. Available at http://www.engineeringnews.co.za/article/sa-likely-to-only-fully-
migrate-to-digital-broadcasting-by-2013-icasa-2009-07-03 [Accessed 1 August 2010]. 
 
DoC (1998) White Paper on Broadcasting Policy. Department of Communications, 4 June. 
 
DoC (2007a) Draft Broadcasting Digital Migration Strategy for South Africa. March. 
 
DoC (2007b) Broadcasting Digital Migration Implementation Plan for South Africa. March. 
 
DoC (2008) Broadcasting Digital Migration Policy for South Africa, August 2008. 8 September. 
 
DoC (2009) Public Service Broadcasting Bill. 28 October. 
 
DoC (2010) ICASA Amendment Bill, 25 June. 

 
Digital TV Group [DTG] (2006) Netherlands Switches Off Analogue TV. DTG News, 12 December,  
http://www.dtg.org.uk/news/news.php?class=countries&subclass=136&id=2120, accessed May 
2007. 
 
Digital TV Group [DTG] (2007) DTT Rise Pushes Digital Penetration to 77%. DTG News, 14 
March, http:// /www.dtg.org.uk/news/news.php?id=2306, accessed May 2007. 
 



 20

Ensor, L (2010) Switch to Digital TV Faces Delay Over Review. Business Day,  2 June. Available at 
http://www.businessday.co.za/Articles/Content.aspx?id=110636 [Accessed 1 August 2010]. 

 
e.tv (2007) e.tv Submission on Draft Broadcasting Digital Migration Strategy for South Africa. 5 
April. 
 
Farncombe (2010) Case Study: The Brazilian Digital TV Market, May 2010, Farncombe Consulting 
Group. Available at 
http://www.nab.org.za/contentfiles/82_Farncombe%20Brazil%20Case%20Study%20Report.pdf 
[Accessed 1 August 2010]. 
 
ICASA (2003a) Inquiry into Regional Television: Discussion Paper. Independent Communications 
Authority of South Africa, 22 August. 
 
ICASA (2003b) Regional Television Broadcasting Services: Position Paper. 26 November. 

 
ICASA (2005) Decision on Application by SABC for Two Regional Public Television Licences in 
Terms of Section 22A of the Broadcasting Act 1999. 15 June. 
 
ICASA (2006) South African Television Content Regulations. 31 January. 

 
ICASA (2009a) Digital Terrestrial Television Regulations and Position Paper on Digital Terrestrial 
Television. 3 July. 
 
ICASA (2009b) Third Draft Digital Terrestrial Television Regulations. 4 September. 
 
ICASA (2010) Digital Migration Regulations and Reasons Document on Digital Migration. 15 
February. 
 
ITU (2008) Africa, ICT Indicators, 2007. International Telecommunication Union. Available at 
http://www.itu.int/ITU-D/ict/statistics/at_glance/af_ictindicators_2007.html [Accessed 1 August 
2007]. 
 
Jones, C (2010) Mohlala Reinstated as DG. TechCentral, 26 August. Available at 
http://www.techcentral.co.za/mohlala-reinstated-as-dg/16467 [Accessed 27 August 2010]. 
 
Kantor, L (2010) Digital Television in South Africa. in The Annual 2009/10. Available at  
http://www.theannual.co.za/site/annual/usr/home/theani/public_html/2010/03/digital-television-in-
south-africa/ [Accessed 1 August 2010]. 
 
Lula da Silva, L (2010) South Africa's 'Critical' Role in the Recovery of the World Economy. 
Times Live, 18 April. Available at 
http://www.timeslive.co.za/opinion/columnists/article407556.ece/South-Africas--critical-role-in-
the-recovery-of-the-world-economy [Accessed 1 August 2010]. 
 



 21

Lund, T (2009) Icasa: 'Fire Them All’. FIN24.com, 18 May. Available at 
http://www.fin24.com/Business/Icasa-Fire-them-all-20090518 [Accessed 1 August 2010]. 

Mapiloko, J and Underhill, G (2010) Staff Exodus Hits Communications Department. Mail & 
Guardian online, 16 July. Available at: http://www.mg.co.za/article/2010-07-16-staff-exodus-hits-
communications-department [Accessed 1 August 2010]. 

 
Manners, T (2010) SA's Digital TV Live Test Channels Revealed. MyBroadband, 25 February. 
Available at http://mybroadband.co.za/news/Telecoms/11592.html [Accessed 1 August 2010]. 
 
Matsepe-Casaburri, I (2007) Budget Vote Speech: The Minister of Communications Dr. Ivy 
Matsepe-Casaburri. National Assembly, 24 May. 
 
McLeod, D (2010a) Row Looming Over Digital TV Standards. TechCentral, 26 April. Available 
at http://www.techcentral.co.za/row-looming-over-digital-tv-standards/14065/#comment-7687 
[Accessed 1 August 2010]. 
 
McLeod, D (2010b) Broadcasters Slam DoC Over Digital TV Rethink. TechCentral, 8 June. 
Available at http://www.techcentral.co.za/broadcasters-slam-doc-over-digital-tv-rethink/14830 
[Accessed 1 August 2010]. 
 
McLeod, D (2010c) Digital Migration Might Be Delayed, Says Nyanda. TechCentral, 20 August. 
Available at http://www.techcentral.co.za/digital-migration-might-be-delayed-says-nyanda/16316 
 [Accessed 20 August 2010]. 

 
Mkhwanazi, S,  Ngalwa, S and Monare, M SABC Bosses Face Rebellion. Business Report, 1 
August. Available at http://www.busrep.co.za/index.php?fSectionId=552&fArticleId=5582990 
[Accessed 1 August 2010]. 
 
M-Net (2007) M-Net’s Representations on the Draft Broadcasting Digital Migration Strategy for 
South Africa and the Draft Broadcasting Digital Migration Plan for South Africa. April. 
 
Mochiko, T (2010) Sentech Loss Could Be R214m. Business Report, 1 February. Available at 
http://www.busrep.co.za/index.php?fSectionId=561&fArticleId=5333922 [Accessed 1 August 
2010]. 

 
MultiChoice (2010) Vital Stats. Available at 
http://www.multichoice.co.za/multichoice/view/multichoice/en/page44130 [Accessed 1 August 
2010] 
 
MyBroadband (2008) Digital TV Uncertainty. 4 November. Available at  
http://mybroadband.co.za/news/Telecoms/5835.html [Accessed 1 August 2010]. 
 
MyBroadband (2010) Digital TV Delays: DoC vs ICASA vs Sentech. 31 March. Available at 
http://mybroadband.co.za/news/broadcasting/11965-Digital-delays-DoC-ICASA-Sentech.html 
[Accessed 1 August 2010]. 



 22

 
Orbicom (2007) Orbicom’s Representations on the Draft Broadcasting Digital Migration Strategy 
for South Africa and the Draft Broadcasting Digital Implementation Plan for South Africa. April. 
 
OMD (2010) South Africa & SADC Media Facts, OMD South Africa and Tony Koenderman’s 
AdRevue, Johannesburg. Available at http://www.omdmedia.co.za/samediafacts2010.pdf [Accessed 
1 August 2010]. 
 
Petrick, G (2010) Setting the Standard for Digital Terrestrial Television. ee publishers, 1 June. 
Available at http://www.eepublishers.co.za/view.php?sid=21679 [Accessed 1 August 2010]. 
 
NexTV Latam (2010) African Ministers in Favour of ISDB-T. 14 July. Available at 
http://www.nextvlatam.com/Nota.aspx?IdContenido=1491 [Accessed 1 August 2010]. 
 
RC&C Manufacturing (2007) Submission to the Department of Communications Regarding 
Television Digital Migration. 4 April. 
 
RSA (1996) Constitution of the Republic of South Africa Act 108 of 1996 Republic of South Africa. 
Available at http://www.info.gov.za/documents/constitution/1996/a108-96.pdf [Accessed 1 August 
2010]. 
 
RSA (1999) Broadcasting Act 4 of 1999. 
 
RSA (2002) Broadcasting Amendment Act 64 of 2002,  
 
RSA (2005) Electronic Communications Act (ECA) 36 of 2005. 
 
RSA (2007) Cabinet Statement. 22 February.  

 
SABC (2003a) Editorial Policies. South African Broadcasting Corporation.  
 
SABC (2003b) SABC Response to ICASA Discussion Papers on Regional and Local TV. 29 
September. 
 
SABC (2003c) SABC Public Regional Television Services Application. submitted to ICASA, 8 
December. 

 
SABC (2007) Response to DoC Strategy for Digital Migration and Implementation Plan. 5 April. 

SAPA (2009) Govt Gives Go-ahead for SABC Bailout. South African Press Association. Available 
at  http://www.mg.co.za/article/2009-11-24-govt-gives-goahead-for-sabc-bailout [Accessed 1 
August 2010]. 

 



 23

SAPA (2010a) Mokoetle to Challenge His Suspension from Board. 30 August. Available at 
http://mybroadband.co.za/news/broadcasting/14788-Mokoetle-challenge-his-suspension-from-
board.html [Accessed 30 August 2010]. 

 
SAPA (2010b) This Is Disrespect of the Highest Order. 31 August. Available at 
http://www.techcentral.co.za/this-is-disrespect-of-the-highest-order/16601 [Accessed 31 August 
2010]. 

 
Sentech (2007) Representations by Sentech Limited on the Draft Broadcasting Digital Migration 
Strategy and Implementation Plan for South Africa released by the Department of Communications 
in March 2007. April. 
 
Sentech (n.d.) DTT Update. Available at http://www.sentech.co.za/news/dtt-update [Accessed 1 
August 2010]. 
 
Screen Africa (2010) e.tv & M-Net Slam DoC's Proposed DTT change. 8 June. Available at 
http://www.screenafrica.com/pls/cms/page?s=2054,4609,0,0,103,554263,etv [Accessed 1 August 
2010]. 
 
SOS (n.d.) SOS: Support Public Broadcasting website. Available at 
http://www.supportpublicbroadcasting.co.za [Accessed 31 August 2010].  
 
Teledex Manufacturing (2007) Response to Draft Digital Migration Strategy for South Africa. 4 
April. 

 
UEC Technologies (2007) Response to Draft Digital Migration Strategy for South Africa. 4 April. 
 
Vecchiatto, P (2009) e.tv Could Derail Digital Migration. My Digital Life website, 14 August. 
Available at 
http://www.mydigitallife.co.za/index.php?option=com_content&view=article&id=1048427&catid
=17:digital-connectivity&Itemid=36 [Accessed 1 August 2010]. 


